Życie codzienne po udarze. Jak powrócić do sprawności?

Udar mózgu pojawia się nagle, gwałtownie, jednak może nieodwracalnie zmienić życie. Każdego roku dotyka kilkudziesięciu tysięcy Polaków, co czyni go jedną z najczęściej występujących przyczyn zgonów lub niepełnosprawności. Szybkie rozpoznanie, odpowiednie leczenie i rehabilitacja mogą jednak pomóc w powrocie do normalnego życia.

Kluczowe znaczenie po udarze ma profilaktyka następstw unieruchomienia. Długotrwałe leżenie w łóżku skutkuje problemami z oddychaniem, odleżynami oraz niedowładem kończyn przez zaburzenia krążenia. Praktycznie cały organizm pacjenta nie może działać prawidłowo. Z tego powodu już w pierwszych dniach hospitalizacji ważne są regularne ćwiczenia oddechowe i mięśniowe. Zazwyczaj na oddziałach neurologii pacjenci pracują z doświadczonymi rehabilitantami.

Prawie połowie osób po udarze towarzyszy spastyczne napięcie mięśniowe. Ta dolegliwość jest spowodowana niedowładem lub nadmiernym napięciem mięśni. Skutkuje bardzo dotkliwymi dolegliwościami bólowymi, najczęściej kończyn. Pacjenci po udarze skarzą się również na częste, przewlekłe bóle głowy. Pomóc w ich zwalczaniu może doświadczony neurolog.

W jaki sposób można pomóc osobom po udarze?

Rehabilitacja bezpośrednio po udarze może trwać nawet 16 tygodni. W tym czasie pacjenci uczą się życia na nowo, co przekłada się głównie na sprawność ruchową. Jeśli chodzi o problemy z przewodnictwem nerwowym, tu warto zwrócić się do neurologa.

Dolegliwości bólowe często zwalcza się przez stosowanie toksyny botulinowej. Lek ten nie tylko zwiększa komfort życia, ale również poprawia napięcie mięśniowe pacjenta. Dzięki temu chory jest w stanie wykonywać codzienne czynności, takie jak mycie się, jedzenie lub ubieranie.

Dla osób po udarze ogromne znaczenie ma również wsparcie najbliższych. Członkowie rodziny powinni brać aktywny udział w rehabilitacji i późniejszej terapii, pomagać choremu w wykonywaniu codziennych czynności, a jednocześnie motywować do samodzielnych działań. Do osób bliskich należy także edukacja, dzięki której będą mogli lepiej zrozumieć tę przypadłość i w porę rozpoznać kolejny, ewentualny udar.