Jak dbać o kręgosłup w pracy, aby uniknąć problemów zdrowotnych?

Bardzo często w ferworze zawodowych obowiązków zapominamy o najważniejszych kwestiach. Niewątpliwie należy do nich dbanie o zdrowie. Okazuje się niestety, że wiele osób podczas wykonywania swoich obowiązków w pracy zapomina o odpowiedniej  postawie. Jak zatem zadbać o siebie, aby uniknąć bólu kręgosłupa wymagającego leczenia? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Co szkodzi naszemu kręgosłupowi podczas codziennej pracy?

Jednym z największych zagrożeń mających negatywny wpływ na naszą postawę i kręgosłup zdecydowanie jest wielogodzinna praca przy komputerze. Do tego niewłaściwie dobrane krzesło, źle ustawiony monitor, brak przerw i ból pleców gotowy. Oprócz tego bardzo niekorzystny wpływ na nasz kręgosłup ma również nieumiejętne  podnoszenie ciężarów, a nawet chodzenie w szpilkach. Czasem dolegliwości są tak silne, że konieczne może okazać się leczenie bólu kręgosłupa.

5 zasad, które pomogą Ci zadbać o kręgosłup w pracy

Aby uniknąć bólów kręgosłupa, a w konsekwencji poważniejszych zwyrodnień i chorób, wystarczy wyrobić w sobie kilka zdrowych nawyków. Zebraliśmy je w postaci pięciu złotych zasad zdrowego kręgosłupa. Oto one:

• Kręgosłup lubi ruch! Jeśli chcesz cieszyć się zdrowym kręgosłupem przerywaj pracę przed komputerem co godzinę. Już 5 minut przerwy korzystnie wpłynie nie tylko na Twój kręgosłup, ale również na Twoje ogólne samopoczucie. Krótką pauzę warto wykorzystać na małą gimnastykę. Wykonaj serię krążeń ramion, wymachów rąk, skrętów głowy i nadgarstków. Te proste ćwiczenia pomogą odpocząć Twoim mięśniom.
  • Odpowiednie krzesło. Jeśli prowadzisz siedzący tryb pracy odpowiednio dobrane krzesło to podstawa. Warto, aby było wyposażone w regulację wysokości i nachylenia oparcia. Dobrze, gdy posiada kółka, jest wygodne i stabilne. Zwróć także uwagę na sposób w jaki siadasz. Kolana powinny być na wysokości bioder lub nieco poniżej. Stopy powinny znajdować się na podłodze. Dopilnuj, aby kąt zgięcia w stawach kolanowych i biodrowych był zbliżony do 90 stopni. Unikaj zakładania nogi na nogę!
  • Blat roboczy ma znaczenie. Blat biurka powinien znajdować się nieco poniżej wysokości łokci. Zadbaj o to, abyś mógł swobodnie położyć ręce i nadgarstki podczas obsługi myszki i klawiatury.
  • Ergonomiczne ustawienie monitora. Twój wzrok powinien znajdować się mniej więcej 70 cm od ekranu tak, aby jego górny brzeg był na wysokości Twoich oczu. Jeśli monitor będzie ustawiony za nisko, spowoduje to odruchowe pochylenie głowy do przodu. Może to być przyczyną przeciążanie mięśni kręgosłupa, a przede wszystkim mięśnia płatowatego szyi i mięśnia dźwigacza łopatek.
  • Jeśli musisz coś podnieść zrób to poprawnie. Ciężki pakunek unieś przestrzegając następujących wskazówek: przedmiot powinien znajdować się pomiędzy Twoimi nogami na wysokości dużych palców u stóp. Sięgając po pakunek ugnij nogi, a kręgosłup utrzymuj wyprostowany, opuszczaj ciało wykorzystując ruch w stawach biodrowych oraz kolanowych. Podczas podnoszenia wykorzystaj siłę nóg i a nie kręgosłupa.