Farmakoterapia w neurologii. Kiedy się ją stosuje?

Sprawne funkcjonowanie układu nerwowego jest warunkiem poprawnego funkcjonowania całego organizmu, a wszelkie schorzenia odbijają się nie tylko na pracy poszczególnych organów, ale także działaniu zmysłów czy wyższych funkcji poznawczych. Właściwa diagnoza i dobór odpowiedniej metody postępowania są uzależnione od konkretnej choroby, a proces leczenia chorób neurologicznych obejmuje zwykle połączenie farmakoterapii, fizjoterapii, a nierzadko również interwencji chirurgicznych.

Jakie są główne dolegliwości neurologiczne?

Liczba schorzeń neurologicznych jest bardzo długa, jednak niektóre z nich występują szczególnie często. Do bardzo dokuczliwych i utrudniających codzienne funkcjonowanie należą bóle głowy, także niezwykle poważna migrena. Problemów wielu pacjentom przysparzają także zawroty głowy. Niezwykle groźne są następstwa związane z niedowładem i upośledzeniem wielu funkcji mózgu wywołane przez udar mózgu określany potocznie jako wylew. Wśród ciężkich chorób znajduje się padaczka niezależnie od swojej postaci. Pacjentów dotykają także stany otępienne, w tym choroba Alzheimera. Między często spotykanymi chorobami będą też schorzenia układu pozapiramidowego, również choroba Parkinsona. Schorzeniem o bardzo ciężkim przebiegu będzie stwardnienie rozsiane. Dość często spotykane są ponadto choroby związane z rozmaitymi zakażeniami np. borelioza, toksoplazmoza czy wszelkie inne jednostki chorobowe związane z zapaleniem opon mózgowych. Neurologia zajmuje się także przypadkami związanymi z rozwojem chorób nowotworowych m.in. guzami mózgu oraz chorobami mięśni związanymi np. z dystrofiami  mięśniowymi. Do wyzwań przed jakimi staje należą też choćby choroby kręgosłupa czy rdzenia kręgowego.

Jakie sposoby leczenia można wykorzystywać w neurologii?