Czy istnieją skuteczne metody leczenia choroby SM?

Chroniczne zmęczenie, zapalenie nerwu wzrokowego, problemy z widzeniem, niedowłady kończyn oraz zaburzenia koordynacji ruchów to typowe objawy stwardnienia rozsianego. Choroba ta, zwana też SM, polega na nieprawidłowym przekazywaniu impulsów nerwowych. Najczęściej dotyka osoby w wieku od 20 do 40 lat. Jej przyczyny trudno zdiagnozować, przez co obecnie uznawana jest za nieuleczalną. Mimo tego istnieją skuteczne metody, które pozwalają zahamować jej rozwój oraz poprawiają komfort życia chorych.

Jak wygląda leczenie stwardnienia rozsianego?

Obecnie leczenie stwardnienia rozsianego to połączenie farmakologii i rehabilitacji. Współczesna medycyna nie oferuje środków, które w pełni przywracają sprawność chorym. Istnieje jednak wiele leków, których regularne przyjmowanie, powala złagodzić dolegliwości choroby oraz spowolnić postępowanie zaburzeń. Takie preparaty są dobierane indywidualnie, niemniej część z nich zaleca się najczęściej. Wśród takich wymienić można np. leki steroidowe, które zmniejszają nasilenie reakcji zapalnej oraz immunosupresyjne hamujące postęp choroby.

Zabiegi rehabilitacyjne z kolei usprawniają koordynację ruchową, poprawiają równowagę oraz wzmacniają organizm. Oprócz tego, że korzystnie wpływają na kondycję fizyczną chorych, odgrywają istotną rolę dla ich komfortu psychicznego oraz samopoczucia. Dzięki ćwiczeniom osoby zmagające się z SM dłużej zachowują sprawność, a co za tym idzie również i samodzielność. W leczeniu stwardnienia rozsianego zalecany jest także trening umysłowy. Poprawia on samopoczucie chorych, a ponadto korzystnie wpływa na motorykę. Dla zahamowania rozwoju niepełnosprawności kluczowe znaczenie ma również zdrowy styl życia chorych. Bardzo ważna jest m.in. odpowiednia dieta, która pozwala utrzymywać wagę na właściwym poziomie.